Eriksbergs Plantskola

Eriksbergs Handelsträdgård startades 1927 av Erik Karlsson.

Då odlades perenner och fruktträd. 1966 hade verksamheten utökats och Eriksbergs Plantskola AB bildades.I maj 1968 avlider Erik och hans son Bernt Karlsson tar över endast 23 år gammal.

Våren 2023

Återigen hej på er!!

Förhoppningsvis i skrivande stund så ser det ut som att vädret vänder till det bättre.Det har varit en lång kall vår men jag håller tummarna för att det ska bli tvärtom nu.Lagom av allt,soligt och lagom varmt på dagarna och svalt och regnigt på nätterna.Då får växterna vad de behöver och vi med.

Det är ytterligare ett år som är svårt att förutsäga pga av de ekonomiska lägena och det läge som råder uti världen med krig och elände i vårt närområde.Vi har nu inför denna säsong laddat upp med fina plantor på våra försäljningsytor.De väntar på nya boplatser och vi hoppas att få se många glada,nya och gamla ansikten nu när säsongen äntligen ser ut att komma igång.

Vi finns här och vi hoppas på många fina möten under det kommande växtåret.

Välkomna!

SOMMAR 2021

Vi har fullt med sommarblommor, av alla sorter! Perenner, större växter, fruktträd, buskar, häckväxter. Goda råd, tips, kvalitetsjord, redskap, tillbehöver och allt du behöver till trädgården!!

Höst och vintertid

Vad händer på plantskolan när höst blir till vinter? Bakom kulisserna är det full fart! Buskar och träd ska in för vinterförvaring, var sort på sin plats i rätt ordning och temperatur och noggrant inräknade. Kransar både till Allhelgonahelgen och jul ska bindas, lådvis amaryllislökar ska planteras och skötas om för att komma i blom perfekt lagom inför jul. Penséer, tulpanlökar och sticklingar ska pysslas om. Inventering, städning, underhåll och reparationer, fix och målning, maskiner och utrustning ska servas. Hos oss kan man lämna in sina robotgräsklippare för vinterförvaring och service. Verkstaden stänger inte! Och i år fick vi faktiskt skotta lite snö också! Så förstås alla roliga förberedelser och planering inför säsongen. Här kommer lite vardagsbilder!